Kunstner føder gæs til Godthaabskirken på Frederiksberg

Godthaabskirken på Frederiksberg udskrev en åben konkurrence i januar 23 for at få skabt en ny og original messehagel. 14 kunstnere indsendte deres oplæg og i oktober måned blev kunstmaleren Simon Bangs forslag valgt som vinder af opgaven.

Arbejdsgruppen, der stod for opgaven, besluttede mod sædvane at inddrage nye kunstnere, som ikke nødvendigvis før har arbejdet med kirkekunst i håbet om at få nye øjne på den traditionelle messehagel.

Vi valgte Simon Bangs forslag, som både er inspireret af salmen ”Se nu stiger solen” og selve kirkens særlige korudsmykning, som viser engle og skyer, der samles på begge sider af alteret. Simon Bang forklarer, at hans forslag er set med ”Guds Øjne”, der almægtigt ser ud over himlen, havet og landet på én gang og midt i motivet kommer tre gæs flyvende tværs over messehaglens rygstykke. Det skulle nemlig ikke være duer, som vi er vant til i kirkekunsten, men tre helt almindelige gæs, en grågås og to bramgæs. Der er nemlig ingen fugle på kirkekorets himmel, men det vil der være i fremtiden, når den violette messehagel tages i brug i starten af 2024.

Det er kunstmaleren Simon Bangs første opgave med kirkekunst. Hans malerier bevæger sig ofte i temaer om skønhed og gru med udgangspunkt i by- og landskaber udført i stærke farver og en undersøgelse af sindet, det inderlige og mørket, som ofte gemmer sig lige bag hjørnet i hverdagens motiver.

Selve messehaglens motiv er udført af brodeuse Berthe Bramsen, som blandt andet har udført messehagler for Ribe Domkirke, Sorø Klosterkirke og Helsingør Domkirke for kunstnere som Maja Lisa Engelhardt, Per Kirkeby, Puk Lippmann, Rikke Salto og mange andre.

Messehalgelen blev taget i brug ved en festgudstjeneste Palmesøndag d. 24. marts 2024.

Følg lidt af tilblivelsesprocessen i videoen nedenfor.